PARLIMEN PERLU BERSIDANG SEGERA, ELAK DANA NEGARA DIGUNA SESUKA HATI

355
SHARES
2.1k
VIEWS

Apa sudah jadi dengan negara ini apabila dilihat semakin rakus menjarah dana dan simpanan negara termasuklah dana yang diperuntukkan bagi Tabung amanah masa depan negara iaitu KWAN turut mahu digunakan? Perkara ini perlu dipertikai dan dibahaskan oleh Ahli-ahli Parlimen yang telah dipilih rakyat tetapi malangnya Parlimen pula digantung.

Jadi apa pilihan yang tinggal pada rakyat? Adakah hanya bersabar dan tunggu Parlimen dibubarkan kerana nampaknya Parlimen tidak akan bersidang dalam waktu yang terdekat walaupun telah diperkenan oleh Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong untuk bersidang ketika darurat.

Hendak menunggu UMNO menarik sokonganpun tidak tahu bila lagi akan berlaku, itupun belum tentu semua menteri-menteri akan akur semuanya. Sepatutnya masa inilah sokongan ditarik malah UMNO sendiri dapat melihat siapa Ahli-ahli Parlimen termasuk menteri dan pengerusi GLC yang sebenarnya tidak lagi bersama UMNO dan hanya berpura-pura. 

Jika rakyat hendak menunggu Parlimen dibubarkan juga pasti selepas bulan Ogos kerana Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telahpun berjanji dan jamin akan membubarkan Parlimen sebaik sahaja darurat ditamatkan pada Ogos ini, itupun jika ia tidak disambung lagi. 

Pilihan raya akan diadakan sebaik sahaja jawatankuasa (yang akan ditubuhkan) dapati pandemik reda atau pulih sepenuhnya dan pilihan raya selamat diadakan. Ini komitmen dan janji saya yang akan ditunaikan. In sha Allah,” – Ucapan sehala Perdana Menteri dalam pengumuman langsung mengenai proklamasi darurat yang akan berkuatkuasa sehingga 1 Ogos.

Sungguhpun begitu rakyat tetap skeptikal dengan jaminan yang diberikan ini kerana “Timbalan Perdana Menteri” Datuk Seri Azmin Ali telahpun berdolak-dalik dengan berkata PRU hanya akan diadakan di akhir penggal pada tahun 2023. Rujuk artikel, “Tangguh Undi-18 Relevan Kerana PRU-15 Diadakan Pada 2023” di pautan;

http://www.pnbbcportal.com/2021/03/26/penangguhan-undi-18-relevan-kerana-pru-15-akan-diadakan-pada-2023/

Jika begitu, apa yang menjadi kemusykilan ialah sementara menunggu Parlimen bubar atau bersidang paling awalpun pada Ogos ini, maka dana apa lagi yang akan dijarah selepas ini? Apatah lagi jika diadakan sehingga tamat penggal dalam dua tahun lagi seperti kata Azmin maka tentu lagi banyak dana akan diperlukan. 

Pinjaman apa dan daripada mana lagi akan cuba ‘dikorek’ oleh kerajaan sesuka hati kerana pelaburan masuk ke negara ini sudahpun lari? Akta mana lagi selepas ini akan dipinda untuk berbelanja sesuka hati tanpa pantauan Parlimen? Atau adakah sebenarnya hutang RM1 trilion yang sering dimanipulasi oleh Pakatan Harapan sebelum ini sedang cuba dicapai oleh Perikatan Nasional?

Selain itu, kenapakah Parti Islam SeMalaysia (PAS) tidak nampak dan menegur hal ini? Tidak mungkin cerdik pandai dan alim ulamak di dalamnya tidak merasakan rakyat ditindas dan demokrasi dibisukan melainkan mereka sendiri reda dan setuju dengan apa sahaja yang berlaku?

Tetapi tidak mengapa, walaupun pemimpin-pemimpin PAS sendiri mungkin tidak yakin dengan janji-janji Allah, tidak fikirkan dosa pahala, tidak kisah sama ada kerajaan berlaku adil ataupun tidak kerana masing-masing teruja apabila dapat merasa nikmat menjadi kerajaan dengan gaji berpuluh ribu sebulan, namun rakyat yang tidak menjadi ahli parti Islam tersebut yakin dengan janji Allah Taala iaitu jika tidak di dunia, pembalasan di akhirat itu pasti. Tidak perlupun untuk jadi ahli atau sokong PAS untuk faham hal ini. 

Kesimpulannya, rakyat tidakpun bersangka buruk dengan kerajaan walaupun Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin awal-awal lagi sudah berkata bahawa  “tiada niat jahat di sebalik pengisytiharan darurat” tetapi kerajaan perlulah membenarkan demokrasi ‘bernafas’ dengan setidak-tidaknya membenarkan Parlimen bersidang.

Barulah betul tiada niat jahat atau agenda tersembunyi di sebalik pengisytiharan darurat seperti retorik Muhyiddin. 

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts