BEZA GRADUAN BIADAP DAN GRADUAN TERUJA, ANTARA MASZLEE DAN SYED SADDIQ

465
SHARES
2.7k
VIEWS

Agak menjengkelkan apabila pelbagai pihak ketika ini termasuk Menteri Belia dan Sukan sendiri tidak membela Naib Canselor Universiti Malaya apabila berlaku insiden memalukan ketika Majlis Konvokesyen dilangsungkan.

Sedangkan sikap belia biadap ini tidak boleh dibiarkan dan Menteri yang bertanggungjawab terhadap belia sepatutnya lebih faham agar perkara memalukan sebegini tidak berlaku lagi di masa hadapan.

Adakah kerana beliau seorang Cina dan anak didik DAP maka beliau terlepas atas dasar ‘tidak mahu dilihat bersikap rasis’ jika diambil tindakan kerana majoriti pentadbiran Universiti Malaya adalah Melayu, tetapi dikatakan sebagai ‘meraikan kebebasan bersuara’?

Menteri ataupun Universiti Malaya sendiri sepatutnya menganalisa perkara ini dan menentukan hukuman yang sewajarnya.

Kebiadapan Wong Yan Ke bukan hanya kerana menunjukkan protes ketika Majlis Konvokesyen tetapi tuduhan liar terhadap Naib Canselornya sebagai mempromosi rasis dan kebencian.

Kita ambil contoh kes seorang graduan Melayu di UiTM yang digantung Diploma Fotografinya selama 2 tahun dek kerana teruja bergambar ‘selfie’ atau berswafoto dengan Pro Canselornya.

Keterujaan beliau bukanlah satu kebiadapan namun dilihat sebagai tidak wajar dilakukan dan semua pihak menerima dengan hati terbuka, tiada siapapun membela.

Bagaimana pula dengan Yan Ke yang jelas dan terang-terangan biadap dan membuat tuduhan palsu Naib Canselornya sebagai mempromosi rasis dan kebencian?

Selain biadap, beliau turut membuat fitnah dan atas dua perkara inilah ijazah beliau sepatutnya digantung kerana perbuatan beliau jauh lebih serius dari Muhammad Hasrul Haris Mohd Radzi, graduan UiTM yang berswafoto tersebut.

Sepatutnya warga Universiti Malaya beramai-ramai membuat laporan polis kerana Yan Ke menuduh dan membuat fitnah ke atas Datuk Ir. (Dr.) Abdul Rahim Hashim, Naib Canselor Universiti Malaya sebagai MEMPROMOSI RASISME DAN KEBENCIAN.

Jika Universiti Malaya kelihatan tidak bersungguh-sungguh mempertahankan Naib Canselornya sendiri, maka siapa lagi yang boleh diharapkan?

Menteri Pendidikan sendiri apabila ditanya mengenai jenis bentuk tindakan yang akan dikenakan terhadap graduan biadap ini seperti biasa hanya mampu memberi alasan klise iaitu;

“Kita bukan berada di zaman (kerajaan) Barisan Nasional” – jawapan yang tidak menggambarkan perilaku seorang Menteri Pendidikan yang bertanggungjawab.

Kasihan Naib Canselor UM, Menteri Pendidikan sendiri takut-takut hendak membela beliau.

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts