KOMITMEN PDRM MEMBANTERAS KEGANASAN, DAP KETAKUTAN?

491
SHARES
2.9k
VIEWS

Isu beberapa pemimpin DAP termasuk Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang P. Ramasamy dan Menteri Sumber Manusia M. Kula Segaran yang terlihat melibatkan diri secara langsung dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) sejak sekian lama.

Bukti yang ada dan boleh dilihat oleh masyarakat bukan sahaja melibatkan gambar malah video juga boleh didapati secara mudah yang banyak tersebar ketika ini terutamanya melalui Whatsapp.

Maka bagaimana mungkin pimpinan DAP yang ketika ini dilihat tertekan kerana bukan sahaja tidak mengecam aktiviti keganasan LTTE malah dilihat mempertikaikan tindakan pihak polis yang berkhidmat cemerlang menangani isu keganasan ini terutama Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay, Ketua Penolong Pengarah Anti Pengganas (Counter Terrorism) (E8), Cawangan Khas Bukit Aman.

Malah Lim Guan Eng yang juga Menteri Kewangan merangkap Setiusaha Agong DAP turut mempertikai usaha murni Datuk Ayob Khan dan pasukan E8 dalam membanteras pengganas di negara ini apabila beliau mengeluarkan kenyataan yang tidak sepatutnya.

Guan Eng dipetik berkata agar pihak polis tumpukan pada siasatan dan tidak memutar belit kenyataannya selaku pemnimpin negara.

Kenyataan angkuh beliau sendiri dilihat mengganggu siasatan pihak polis termasuklah pelbagai kenyataan lain termasuk Ramasamy yang terang-terangan menyokong LTTE sebelum ini.

Menurut Ramasamy;

“LTTE terhapus selepas perang. Ia adalah organisasi yang tidak lagi berfungsi. Hanya kerana ada yang memberi penghormatan kepada orang awam yang terbunuh, ini tidak bermakna mereka adalah penyokong LTTE”

Sedangkan begitu jelas bukan orang awam yang dipuja Ramasamy tetapi memuja dan menyokong pemimpin LTTE itu sendiri iaitu Velupillai Prabhakharan yang dilaporkan telah terbunuh pada 19 Mei 2009 dalam satu operasi menyeluruh oleh tentera Sri Lanka.

Di manakah maksud “memberi penghormatan kepada orang awam yang terbunuh” sedangkan sebegitu jelas beliau dan pemimpin DAP lain yang terlibat sama memuja pencetus kepada perang itu sendiri iaitu Prabhakaran?

Apa yang memeranjatkan;

  • Tiada satu kenyataanpun dari pihak DAP yang berterima kasih kepada pihak polis atas komitmen membasmi keganasan
  • Sehingga kini DAP tidak mengeluarkan kenyataan mengecam kumpulan LTTE yang ditakrifkan sebagai pengganas termasuk oleh kerajaan India sendiri
  • Beberapa pimpinan DAP menegakkan benang yang basah dengan menyamakan simpati dan sokongan mereka terhadap LTTE adalah sama seperti rakyat Palestin dan masyarakat Rohingya

Isu ini dilihat akan membuatkan parti DAP yang terkenal dengan pelbagai isu perkauman dan anti Islam serta Melayu selama ini, tertekan dan akan cuba sedaya upaya untuk ‘melepaskan diri’ dari kemelut ini.

Sama ada mereka akan menggunakan talian hayat dan membuat tawaran dengan Perdana Menteri Tun Mahathir kononnya demi ‘kerukunan’ Pakatan Harapan yang semakin goyah dengan pelbagai isu, ataupun Tun Mahathir yang ketika ini kelihatan bertegas dalam isu ini akan berpeluang ‘menambat’ DAP melalui isu ini.

Cuma diharapkan mereka yang memegang kuasa tidak mengutamakan keselamatan hayat politik masing-masing dengan membelakangkan keselamatan negara kerana tidak kira pengganas Daesh, komunis ataupun LTTE, pengganas tidak kira apa bangsa dan agamapun, ia wajib dibanteras sehingga ke akar umbi.

Mana-mana negara di dunia ini tidak boleh diperintah atau ditadbir oleh pemimpin-pemimpin yang menyokong mana-mana pengganas walau atas apa alasan sekalipun.

Syabas buat Datuk Ayub Khan dan PDRM khususnya cawangan E8 yang berani menongkah arus dan mengambil risiko menangkap pemimpin demi menjamin keselamatan rakyat dan negara.

Rakyat menyokong dan terhutang budi kepada anda semua.

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts