MENTERI BESAR JOHOR BAKAL BERTUKAR LAGI?

454
SHARES
2.6k
VIEWS

PENTADBIRAN Johor di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH) sejak hampir dua tahun ini dilihat tidak banyak memberikan nilai tambah dan inisiatif khusus buat rakyat negeri ini yang mahukan perubahan ketika Pilihan Raya Umum ke-14 lalu.

2. Hampir dua tahun, tiada apa-apa dasar pembangunan, pembaharuan dan dasar yang meyakinkan dibentang atau dihasilkan barisan kepimpinan pentadbiran diterajui dua Menteri Besar sehingga hari ini, bahkan hanya menambah baik, menjenamakan semula dan meneruskan dasar serta program sedia ada diusahakan kerajaan Barisan Nasional (BN).

3. Apatah lagi pentadbiran yang julung kalinya diterajui ini terpalit dengan insiden pertukaran Menteri Besar Johor yang juga jarang-jarang kali berlaku dalam sejarah bumi Jauhar ini. Ianya sesuatu yang amat memalukan bagi kita rakyat Johor tetap cukup ‘membenamkan’ PH.

4. Kini, kedudukan Menteri Besar Johor yang kedua di bawah kerajaan PH, Datuk Dr Sahruddin Jamal, turut menjadi tanda tanya rakyat negeri ini. Adakah kedudukannya sebagai Menteri Besar mendapat sokongan barisan EXCO serta kepimpinan dalam parti diterajui beliau? Apatah lagi tatkala PPBM dan PKR bertelagah teruk.

5. Persoalan mula timbul dan desas jesus kedengaran kuat, apabila ada gerakan dalam parti PPBM negeri Johor mahu menjatuhkan Datuk Dr Sahruddin.

6. Difahamkan juga, gerakan yang sudah wujud ini sedang giat mendapatkan sokongan majoriti ketua-ketua bahagian parti itu dari seluruh Johor dan wakil-wakil rakyat PH untuk mengemukakan undi tidak percaya dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) berikutnya nanti.

7. Apa sudah jadi? Adakah Menteri Besar Johor di bawah pentadbiran PH sekali lagi akan bertukar? Jika benar, rosaklah keyakinan rakyat Johor yang majoriti dahulunya mahu merasakan nikmat pentadbiran kerajaan baharu.

8. Pemuda UMNO sekali lagi ingin mengingatkan wakil-wakil rakyat, Ketua-ketua Bahagian dan juga Yang Berhormat, jika anda terbabit dengan gerakan ini, gunakanlah saluran yang betul kerana Johor di bawah Sistem Raja Berpelembagaan membolehkan anda semua bertemu dan menyatakan masalah ini kepada Tuanku Sultan Johor sama ada membuat pertukaran mahupun membubarkan DUN, itulah kelebihan perlembagaan di Johor.

9. Janganlah melakukan tindakan yang akhirnya merosakkan kepercayaan rakyat yang selama ini semakin hari semakin terhakis dek janji yang tidak tertunai selepas hampir dua tahun, jangan jadikan rakyat Johor mangsa keadaan ekoran ketidakstabilan politik dalam di dalam PH.

10. Sekiranya ianya benar-benar wujud, saya cadangkan agar kepimpinan PH memohon perkenan Tuanku untuk membubarkan DUN Johor, supaya pilihan raya negeri boleh diadakan. Sudah-sudahlah bermain tarik tali. Rakyat sudah pudar kepercayaan terhadap kerajaan hipokrit ini.

11. Akhir sekali, besar harapan Pemuda Johor untuk melihat Johor bergerak lebih agresif, dinamik, stabil dan terurus pada masa kini dan akan datang, kerana Johor mempunyai potensi besar untuk menjadi negeri termaju di tanah air ini. – UMNO ONLINE

MOHD HAIRI MAD SHAH
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor

(Dipetik dari UMNO ONLINE) 

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts