AL-QURAN MAMPU HIDUPKAN JIWA, DIDIK ROHANI DAN MINDA PELAJAR

650
SHARES
2.1k
VIEWS

Al-Quran adalah kitab suci bagi umat Islam dan dianggap sebagai sumber utama ajaran agama serta moral bagi umat Islam. Al-Quran tidak hanya menjadi panduan spiritual bagi mereka, tetapi juga memiliki banyak manfaat dalam mendidik rohani dan minda.

Ia juga mengandungi banyak nilai terpuji yang dapat membantu mendidik jiwa para pelajar. Nilai-nilai ini termasuk kejujuran, keteladanan, kerja keras, kesabaran, kasih sayang, pengampunan dan banyak lagi.

Dengan membaca dan mempelajari Al-Quran, pelajar dapat mengembangkan dan memperkukuhkan nilai-nilai moral, sekaligus dapat membantu mereka membina keperibadian yang lebih baik.

Selain itu, Al-Quran dapat membantu meningkatkan kemampuan bahasa Arab pelajar. Bahasa Arab ialah bahasa dalam Al-Quran dan dengan mempelajarinya, dapat membantu pelajar memahami Al-Quran dengan lebih baik. Ini dapat membantu meningkatkan kemampuan membaca, menulis serta kemampuan untuk mengingati di kalangan pelajar.

Al-Quran juga dapat membantu meningkatkan konsentrasi dan ketenangan fikiran pelajar. Membacanya dengan penuh khusyuk dapat membantu mengurangi tekanan serta meningkatkan tumpuan. Ini dapat membantu mereka untuk lebih fokus serta dapat meningkatkan aktiviti pembelajaran mereka.

Banyak ayat-ayat dalam Al-Quran yang mengajarkan umat Islam mengenai pentingnya memiliki motivasi dan semangat dalam menghadapi kehidupan. Dengan memahaminya, seorang pelajar dapat meningkatkan motivasi dan semangat dalam belajar serta dapat menghadapi segala rintangan dalam hidupnya.

Al-Quran juga dapat memberikan panduan dalam membuat keputusan yang baik dan betul dalam kehidupan. Dengan memahami ajaran-ajaran Al-Quran, seorang pelajar dapat membuat keputusan yang bijaksana dalam berbagai aspek kehidupannya, termasuk dalam hal akademik.

Sebagai contoh, dalam satu siaran di laman Facebook Universiti Kuala Lumpur Royal College of Medicine Perak (UniKL, RCMP) bertarikh 11 Oktober 2022, melaporkan seorang pelajar perubatan cemerlang iaitu Aisya Binti Abdul Aziz berjaya menghafal 30 juzuk Al-Quran menerusi kaedah hafazan dan talaqqi musyafahah.

Ini membuktikan sesiapa sahaja termasuk pelajar, yang menjadikan Al-Quran sebagai pegangan dan sentiasa membaca serta mengamalkannya, mampu menjadi insan yang luar biasa.
Dengan demikian, Al-Quran ialah sumber yang sangat berharga bagi pendidikan pelajar, tidak hanya dalam hal mendidik jiwa dan rohani, tetapi juga dalam meningkatkan tahap konsentrasi mental pelajar.

Namun, seorang pelajar juga harus memiliki kemampuan akademik yang baik, ketrampilan yang diperlukan untuk bekerja dan disiplin diri dalam menghadapi rintangan serta cabaran yang dihadapi dalam hidupnya.

Imam Ath-Thabari Rahimahullah- berkata:
يَنْبَغِي لِطَالِبٍ أَنْ لَا يَدَعَ طَلَبَ العِلْمِ حَتَّى الـمَمَاتِ

Sepantasnya seorang pelajar tidak meninggalkan menuntut ilmu hingga mati.

Oleh:

Dr. Nurul Ihsaniah Binti Omar

Pensyarah Politeknik Seberang Perai

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts