SITI RAHMAH KASSIM: TOKOH GELANG KEMERDEKAAN

214
SHARES
690
VIEWS

1. Siti Rahmah Kassim mendapat ilham untuk mendermakan gelang emasnya setelah melihat Tunku Abdul Rahman menumpahkan air mata ketika memaklumkan tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk ke Britain bagi rundingan kemerdekaan Malaya.

2. “Ini adalah hadiah dari ayah untuk perkahwinan saya, tetapi menggunakannya untuk membantu dalam perjuangan Tunku untuk negara ini.” Itulah kata-kata yang diucapkan oleh Siti Rahmah kepada Tunku Abdul Rahman.

3. Tindakan tidak mementingkan diri Siti Rahmah itu benar-benar membuka mata semua, yang kemudiannya mula mendermakan cincin, jam tangan emas, tongkat berkepala emas, anting-anting dan kerongsang masing-masing.

4. Pada awalnya Siti Rahmah merahsiakan sumbangan gelang emas itu daripada ibunya. Namun apabila ia diketahui, Siti Rahmah telah dipukul sehingga berdarah. Beliau menyimpan pakaian berdarah itu sebagai ingatan dan menganggapnya sebagai “titisan darah merdeka”.

5. Siti Rahmah memulakan kerjaya politiknya pada usia 18 tahun dan secara aktif memperjuangkan Malayan Union.

6. Pada tahun 1959 beliau menjadi wanita pertama yang bertanding dalam pilihan raya umum 1959. Beliau memegang kerusi Terentang di Rembau selama dua penggal berturut-turut.

Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM) Jabatan Perdana MenteriĀ 

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts