LAPORAN POLIS TERHADAP KECELUPARAN RAMASAMY MENGHINA PDRM

548
SHARES
2.7k
VIEWS

1. UMMAH Pusat telah membuat satu laporan polis, semalam Selasa bertarikh 1 Oktober 2019, terhadap kenyataan YB P. Ramasamy (ADUN-Prai) Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, bertarikh 17 Sept di laman portal Malaysia Gazette, rujukannya:

https://malaysiagazette.com/2019/09/17/kerajaan-baharu-tapi-polis-masih-pada-takuk-lama-ramasamy/

2. Memetik kenyataan beliau berkaitan insiden tembak-menembak di antara sekumpulan penjenayah dengan pihak polis di Batu Arang, Rawang, pada hari Sabtu, 14 September 2019 di mana tiga penjenayah berbangsa India termasuk seorang dari Sri Lanka telah berjaya ditembak mati oleh pihak polis.

3. Dalam kenyataannya itu seperti yang disiar di laman portal tersebut memberi gambaran dan persepsi yang beliau beranggapan seolah-olah polis Malaysia adalah “trigger happy” dan bertindak sebagai “investigator, judge and executioner”; ringkasnya seolah-olah PDRM bertindak di luar batas undang-undang.

4. Saya percaya kenyataan fitnah seperti ini yang datangnya daripada seorang penjawat awam utama boleh menyebabkan rakyat dan orang ramai hilang kepercayaan dan membenci pihak polis.

5. Justeru, saya bersama rakan-rakan dalam NGO UMMAH dengan ini mendesak pihak berkuasa khususnya pihak PDRM supaya menyiasat tohmahan dan fitnah serius yang dilemparkan oleh P. Ramasamy terhadap pihak Polis DiRaja Malaysia ini dan mengambil tindakan pencegahan segera!

6. Kami dari UMMAH juga menuntut YB P. Ramasamy (ADUN-Prai) Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, supaya menarik balik kenyataan biadabnya itu dan memohon maaf atas keterlanjuran dan keceluparannya yang melampau itu.

7. Beliau sepatutnya bersikap lebih profesional dengan melakukan tinjauan dan kajian bagaimana tugasan dan bebanan yang terpaksa digalas oleh setiap anggota Polis DiRaja Malaysia dengan penuh dedikasi dan profesional dalam menjalankan tugas yang penuh disiplin dan mencapai kejayaan cemerlang.

Haji Rashidi bin Haris

Naib Pengerusi UMMAH

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts