PENYELEWENGAN DAN PENYEMPITAN ISTILAH ISLAM OLEH PAS

345
SHARES
2k
VIEWS

Oleh Ustaz Dato’ Dr Khairuddin Takiri

Islam adalah milik semua yang mengucap syahadah. Namun, itulah hakikat yang sedang disempitkan hari ini oleh beberapa pihak berkepentingan khususnya dalam politik semasa di Malaysia hari ini. Istilah-istilah agama seperti ‘perjuangan islam’, ‘istiqamah, “‘dakwah’, ‘jihad’ dan ‘jamaah Islam’ telah disempitkan makna dengan merujuk kepada organisasi tertentu sahaja.

Di Malaysia, sesiapa yang berhenti daripada organisasi PAS dilabel sebagai “meninggalkan perjuangan Islam” kerana perjuangan Islam itu diyakini hanya milik PAS sahaja. Sedangkan hakikatnya perjuangan Islam itu milik semua muslim yang bersyahadah dan membawa obor dakwah Islam di mana sahaja mereka berada dan dalam organisasi politik mana mereka anggotai.

Ahli parti yang meninggalkan PAS juga dilabel sebagai “tidak istiqamah” lalu dibaca ayat-ayat al-Quran dan al-Hadis tentang arahan istiqamah dengan Islam. Sedangkan hakikatnya istiqamah itu adalah dengan Islam dengan berpegang kepada akidah, syariat dan akhlaknya.

Meninggalkan PAS bererti tidak istiqamah dengan PAS dan bukan tidak istiqamah dengan Islam. Dan boleh pula istiqamah dengan organisasi kebajikan dan dakwah lain tetapi yang penting ialah mesti istiqamah dengan Islam.

Orang yang meninggalkan PAS juga dilabel dalam tamrin, usrah dan ijtima tarbawi PAS sebagai “gugur daripada medan dakwah” lalu dibaca teks tulisan pelbagai tokoh gerakan Islam. Hakikatnya medan dakwah itu luas bukan terhenti menjadi milik PAS sahaja.

PAS boleh mendakwa organisasinya memperjuangkan Islam dan boleh menyeru ahlinya untuk istiqamah dengan organisasi, tetapi menyempitkan semua istilah perjuangan Islam, istiqamah, dakwah dan seumpamanya pada mereka yang menganggotai organisasinya sahaja adalah PENYELEWENGAN kepada istilah Islam.

Kesannya sangat besar iaitu melahirkan taksub dalam diri anggota parti lalu melihat orang yang berbeza pendirian parti dan berbeza organisasi sebagai “musuh perjuangan islam” dan pendakwah yang gugur daripada dakwah Islam. Semua ini mencarik perpaduan umat Islam.

Penyelewengan istilah bermula daripada orang berpendidikan agama yang mengetuai parti. Hadis-hadis dibaca sebebasnya seperti Hadis Jamaah Muslimin lalu diselewengkan maknanya bahawa ia merujuk hanya kepada PAS lalu pecahlah kesatuan Jamaah Muslimin yang merangkumi semua umat Islam dalam sebuah negara dengan sebab penyelewengan maksud ini.

Hadis berikut diberi tafsiran menyeleweng oleh ustaz-ustaz dalam PAS;

يدُ اللَّهِ مع الجماعَةِ ومن شذَّ شذَّ إلى النَّارِ
Tangan Allah bersama jamaah. Dan sesiapa yang bersendirian maka dia bersendirian dalam neraka – Hadis riwayat Syaukani

Jamaah dalam hadis ini dirujuk kepada PAS. Tangan Allah bersama JAMAAH PAS! Itu huraiannya yang disebut dalam usrah dan tamrin. Maka sesiapa yang meninggalkan Jamaah PAS maka dia ahli neraka.

Mereka telah meninggalkan rangkap awal hadis ini dalam riwayat Tirmizi yang sahih yang menyebut;

إنَّ اللَّهَ لا يجمعُ أمَّتي – أو قالَ : أمَّةَ محمَّدٍ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ – علَى ضلالةٍ
Sesungguhnya Allah tidak menghimpunkan umatku – atau baginda menyebut – umat Muhammad atas kesesatan. Tangan Allah bersama jamaah. Dan sesiapa yang bersendirian maka bersendirian dalam neraka.

Ungkapan awal ini sendiri telah mentafsirkan maksud jamaah dalam hadis merujuk kepada umat Islam. Hadis ini bermaksud umat Islam sentiasa terpelihara daripada kesesatan kerana mereka tidak mungkin berpakat dan berijma’ atas kesesatan. Kebersamaan adalah bersama JAMAAH UMAT ISLAM.

Sesiapa yang bersendirian meninggalkan jamaah umat Islam yang besar dalam sesebuah negara maka mereka akan bersendirian dalam neraka Allah kerana dalam jamaah umat Islam itu akan sentiasa ada para alim ulama yang benar mendidik umat beramal dengan Islam yang sebenar.

Maka hadis ini menyeru semua umat Islam sentiasa menggabungkan diri dan bersama umat Islam bukan bersama kelompok kecil umat Islam yang menyeru kepada perpecahan umat dengan tafsiran yang menyeleweng.

Maka tafsiran menyeleweng terhadap hadis inilah menjadi punca ucapan seorang Ketua Pemuda PAS yang digelar ustaz di Kedah berceramah ketika PRU yang lalu menyebut SIAPA TIDAK SOKONG PAS MASUK NERAKA.

Ucapan Ketua Pemuda PAS itu ditegur secara terbuka oleh segelintir pimpinan PAS seperti Nik Abduh dan Nasrudin Tantawi tetapi pemikiran itu sebenarnya berada dalam hati dan keyakinan ahli PAS yang mengikuti usrah.

Pemikiran itu ditanam lama termasuk di kalangan ustaz-ustaz yang belajar di Mesir dan Jordan yang mengikuti tarbiyah organisasi PAS ketika belajar. Ustaz-ustaz ini apabila pulang ke Malaysia menjadi guru-guru agama di sekolah kerajaan dan pensyarah pengajian Islam di universiti tetapi mereka kekal berpendirian yang sama mencanggahi tafsiran yang sebenar oleh para ulama Islam dalam kitab-kita muktabar rujukan Islam.

Bagaimana ilmuwan-ilmuwan ini boleh mengekalkan tafsiran menyeleweng ini atau mendiamkan diri atas penyelewengan kerana dikaburi oleh penggabungan diri mereka sebagai ahli PAS?

Ustaz-ustaz ini meskipun tidak aktif dengan organisasi PAS tetapi berkongsi pemikiran ini lalu memutuskan hubungan persaudaraan dengan sahabat mereka yang meninggalkan PAS. Secara terbuka mereka menyebut “ukhuwwah kami hanya apabila anta dalam PAS bukan bila anta sudah meninggalkan PAS”.

Bayangkan jika para ustaz keluaran Jordan yang menjadi guru agama di sekolah dan pensyarah di universiti berfikiran sebegitu bagaimana pula anak-anak murid mereka dan ahli-ahli parti yang tidak mendalami Islam?

Tulisan ini pastinya pahit untuk ditelan oleh rakan-rakan saya di kalangan ustaz-ustaz dalam PAS termasuk yang sepengajian dengan saya di Jordan. Dan pastinya ia akan melahirkan respon berbentuk kecaman termasuk makian tetapi bukannya respon ilmu dan akademik.

Namun, kita semua bertanggungjawab terhadap ilmu dan terhadap Islam. Betulkan tafsiran-tafsiran menyeleweng ini kerana ia adalah KEMUNGKARAN yang mesti ditegah dan dicegah.

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts