TUN MAHATHIR RAMAL PN MENANG 5-1 – DR. RAMALAN YUNUS 

377
SHARES
2.2k
VIEWS

Dalam satu kenyataan, Tun Mahathir meramalkan bahawa Perikatan Nasional akan menang 5-1 dalam PRN enam negeri pada kali ini. Sebagai seorang politikus terulung di negara ini sudah pasti beliau mempunyai asas-asas yang kukuh sebelum membuat ramalan dan kenyataan seperti itu.

Cuma persoalan saya kenapa cuma hanya menang 5-1 sahaja? Kenapa PN tidak boleh menang sehingga 6-0? Adakah dengan kemenangan 5-1 itu Kerajaan Perpaduan akan tumbang? Atau keadaan ekonomi rakyat dan negara ini akan bertambah baik?

Kalau tidak berupaya membawa sebarang perubahan baik dari segi politik mahupun ekonomi lalu untuk apa bertanding pada PRN kali ini dan menang 5-1? Apa ertinya kemenangan itu buat rakyat dan negara?

Apa yang pasti di sini, sama ada PN menang 4-2 atau 5-1, kemenangan tersebut akan menggembirakan dan membahagiakan para pemimpin dan penyokong PN. Namun sekadar itu sahaja. Ia tidak akan mengubah apa-apa untuk 4 atau 5 tahun akan datang. Bahkan krisis politik dan keadaan ekonomi negara akan terus berpanjangan dan akan bertambah buruk.

Sehingga ke PRU-16, kita akan sentiasa dihidangkan dengan segala macam polemik dan retorik politik. Sentimen politik yang berasaskan kepada 3R iaitu religion, race and royal atau agama, bangsa dan raja akan terus dimainkan. Suasana akan sentiasa tegang.

Lalu apa yang akan terjadi kepada ekonomi negara? Keadaan akan semakin bertambah buruk. Ringgit semakin susut nilainya. Pasaran saham pula akan terus merudum. Para pelabur semakin menjauhkan diri.

Peluang pekerjaan dan peluang perniagaan akan semakin menguncup. Kemungkinan hutang negara akan semakin bertambah dan bajet defisit akan berterusan untuk tahun-tahun mendatang. Adakah keadaan seperti ini yang diinginkan oleh seluruh rakyat Malaysia?

Kita semua perlu ingat bahawa mereka yang berdiri di pentas politik dan bercakap dengan berkobar-kobar tidak ada masalah untuk meletakkan makanan di atas meja. Tidak ada masalah untuk membayar bil api, air dan telefon serta sewa rumah dan ansuran kereta.

Tetapi bagaimana pula dengan nasib kita semua apabila kos sara hidup terus meningkat setiap hari? Sudah pasti kehidupan kita semua akan semakin sukar hari demi hari.

Sebagai seorang ahli ekonomi, kewangan dan perniagaan saya menjangkakan keadaan ekonomi dunia akan semakin buruk pada tahun hadapan. Maka ingatlah, kesan dan akibat dari PRN pada kali ini bukan kepada para pemimpin politik dan parti-parti politik tetapi kepada kita semua.

Jadi kepada semua pihak yang terlibat, saranan saya kalau mahu memberi kemenangan kepada Kerajaan Perpaduan, berikan kemenangan yang mutlak. Begitu juga kalau mahu memberi kemenangan kepada PN. Berikan kemenangan yang mutlak.

Apa itu kemenangan yang mutlak? Kemenangan yang mutlak adalah kemenangan seratus peratus iaitu 6-0. Hanya dengan kemenangan mutlak sahaja keadaan mungkin akan berubah menjadi lebih baik.

Belajar dari kesilapan pada PRU-15. Apa yang berlaku pasca PRU-15 apabila tidak satupun gabungan parti-parti politik yang memperolehi kemenangan yang mutlak? Krisis politik terus berpanjangan sehingga ke hari ini.

Biarpun sudah dianugerahkan dengan solusi politik oleh Istana Negara dan Majlis Raja-raja Melayu namun kerana ada sebahagian dari kita tetap menolak anugerah tersebut maka krisis politik terus berpanjangan sehingga ke hari ini dan keadaan ekonomi menjadi semakin buruk.

Bukankah keadaan akan menjadi lebih baik kalau seluruh rakyat Malaysia menghormati Institusi Raja-raja Melayu dan menumpahkan seluruh ketaatan dan kesetiaan kepada Institusi Raja-raja Melayu. Bukannya kepada parti-parti politik.

Apa faedahnya kepada rakyat dan negara kalau kita terus bercakaran sesama kita? Paling tidak masuk akal pada masa yang sama kita terus mengeluh dan merintih setiap hari kerana Ringgit susut nilai, harga barangan semakin naik dan kos sara hidup semakin meningkat?

Apa faedahnya kalau setiap hari terus mengecam, menghina dan memperlekeh para pemimpin Kerajaan Perpaduan? Bukankah Kerajaan Perpaduan itu anugerah dari Institusi Raja-raja Melayu sebagai solusi politik pasca PRU-15?

Adakah itu bermakna kita sedang mengecam dan memperlekeh anugerah dari Raja-raja Melayu? Kenapa kita tidak memilih untuk menjadi rakyat yang sentiasa bersyukur ke hadrat Allah SWT dan menjunjung kasih di atas anugerah yang dikurniakan oleh Raja-raja Melayu?

Kenapa kita terus memilih untuk mengikuti para pemimpin politik yang begitu gelojoh dan rakus dengan kuasa dan jawatan? Adakah kalau mereka yang kita ikuti itu berkuasa dan berjawatan tinggi maka kehidupan kita akan menjadi semakin baik dengan serta merta?

Maka berhentilah dari bermimpi di siang hari. Kalau kita mahu kehidupan kita berubah menjadi lebih baik, kita harus bijak dalam berfikir dan berani membuat keputusan besar yang dapat mengubah keadaan kita untuk menjadi lebih baik.

Ini kerana setiap perubahan besar yang berlaku dalam hidup kita bermula dengan sebuah keputusan yang bijak dan berani. Kalau sekadar berjuang untuk memberikan kemenangan 4-2 atau 5-1 kepada PN, itu perjuangan yang sia-sia namanya.

Tokoh sehebat Tun Mahathir sendiri hanya berani meramalkan bahawa PN akan menang 5-1. Ini menunjukkan bahawa PN tidak akan mencapai kemenangan mutlak. Lalu kalau tanpa kemenangan yang mutlak apa faedahnya menang pada PRN kali ini?

Saranan saya, kalau PN hanya menang setakat 5 -1 sahaja maka elok selepas PRN ini PN berubah menjadi penyokong kerajaan tanpa meletakkan sebarang syarat. Kalau tidak lebih baik dibubarkan sahaja. Apa faedahnya ada pembangkang dalam keadaan darurat seperti hari ini?

Kepada semua yang bakal mengundi pada PRN kali ini, berfikirlah dengan betul dan bertindak dengan betul. Saya tidak nampak dengan mengundi PN nasib kita semua akan berubah.

Dato’ Dr Ramalan Yunus

Penganalisis politik & ekonomi bebas

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts