MENGENANG JASA TUN H.S. LEE, PENCETUS KERJASAMA ANTARA KAUM

411
SHARES
2.4k
VIEWS

1. Tun Sir Henry Lee Hau-Shik lebih dikenali sebagai Tun H. S. Lee (19 November 1900 – 22 Jun 1988) merupakan antara tokoh yang terlibat dalam mendapatkan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.

2. Dalam Jemaah Menteri Malaya pertama, beliau telah terpilih menjadi Menteri Kewangan seterusnya menjadi Menteri Pengangkutan dalam kabinet sementara sebelum kemerdekaan.

3. Terlibat dalam menubuhkan MCA, beliau juga antara tokoh yang bertanggungjawab memulakan kerjasama antara kaum.

4. Selepas Perang Dunia II, Lee dilantik ke jawatankuasa yang ditugaskan untuk membina semula ekonomi Malaya.

5. Pada tahun 1956, Lee dipilih untuk mewakili MCA pergi ke London untuk menekan Britain untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu. Lee adalah satu-satunya penandatangan Cina kepada perjanjian kemerdekaan yang disimpulkan di London pada tahun itu.

6. Tugas utamanya sebagai Menteri Kewangan pertama Malaya ialah mewujudkan dasar kewangan negara dan penciptaan Bank Negara Malaya.

7. Selepas bersara daripada politik pada tahun 1959, Lee mengambil alih jawatan Pengerusi Kewangan untuk Lembaga Pesuruhjaya Mata Wang Malaya sehingga 1961.

8. Pada tahun 1966, beliau menubuhkan Bank Pembangunan dan Perdagangan (Bank D&C), yang menjadi bank kelima terbesar di Malaysia.

9. Pada tahun 1959, Lee dianugerahi Seri Maharaja Mangku Negara yang membawa gelaran Tun, atas sumbangannya yang signifikan terhadap perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu dan pembinaan negara.

10. Jalan Bandar, yang pada asalnya dikenali sebagai High Street, telah dinamakan semula Jalan Tun H.S. Lee di dalam penghormatannya pada November 1988.

Jabatan Komunikasi Komuniti (J-KOM) Jabatan Perdana Menteri 

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts