DHAYA MAJU GAGAL CEGAH KERAJAAN BATAL KONTRAK ‘DIRECT NEGO’

368
SHARES
2.2k
VIEWS

Dhaya Maju LTAT Sdn Bhd gagal dalam usaha mendapatkan perintah sementara untuk menahan dan mencegah kerajaan membatalkan atau menghentikan kontraknya untuk projek Landasan Berkembar Lembah Klang Fasa Kedua (KVDT2), hari ini. 

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Aliza Sulaiman menolak permohonan yang difailkan oleh Dhaya Maju LTAT Sdn Bhd, sementara menunggu tuntutan mahkamah terhadap Menteri Pengangkutan Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dan kerajaan Malaysia.

Dalam menolak permohonan itu, Hakim Aliza mengatakan bahwa mahkamah terikat dengan keputusan Mahkamah Persekutuan sebelumnya yang memutuskan bahawa tidak ada perintah yang dapat dibuat terhadap pemerintah dan pegawai awam (dari menjalankan tugas umum).

Saya cenderung untuk mengikuti keputusan (Mahkamah Persekutuan) dengan tidak membenarkan perintah sementara terhadap Pemerintah dan pegawai awam dan oleh itu, permohonan ini ditolak dengan kos RM10,000.”

Peguam Tan Sri Cecil Abraham yang mewakili Dhaya Maju LTAT kemudian memberitahu mahkamah bahawa syarikat itu akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan tersebut ke Mahkamah Rayuan.

Projek ini menjadi hangat setelah didedahkan oleh Menteri Kewangan Dato’ Sri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz di Parlimen apatah lagi apabila projek ini meliputi 67.7 peratus daripada keseluruhan RM6.61 bilion yang diberikan secara runding terus oleh Menteri Kewangan sebelum ini iaitu Lim Guan Eng.

SPRM wajar menyiasat segera kerana syarikat ini turut dikaitkan dengan penglibatan beberapa ahli politik sebelum ini serta masih banyak persoalan yang belum terjawab.

Rujuk  artikel “Dhaya Maju LTAT dapat projek bernilai RM4.475 billion daripada RM6.61 bilion ‘direct nego‘ di pautan;

https://editormalaysia.com/16600/

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts