MAHASISWA UPSI PROAKTIF MENGEMBARA SEBAR KEPENTINGAN KESIHATAN MENTAL

360
SHARES
2.1k
VIEWS

Oleh Siti Fairuz Rohaliza Binti Ejahar

Mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) bertindak progresif bersama sama Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam memandang serius isu kesihatan mental.

Program Kembara Kesihatan Mental yang melibatkan 40 orang penghuni Kolej Aminuddin Baki yang dijalankan di beberapa buah lokasi iaitu bertempat di Mental Illness Awareness and Support Association (MIASA), Petaling Jaya telahpun mencapai objektifnya di mana ia bertujuan bagi memberikan kesedaran dan pendedahan kepada komuniti mengenai kepentingan isu kesihatan mental.

Kembara Kesihatan Mental ini juga menuju ke beberapa buah perkampungan komuniti seperti di Pantai Teluk Kemang, Negeri Sembilan dengan kerjasama Balai Bomba dan Penyelamat Teluk Kemang dan pelbagai agensi NGO dalam melaksanakan promosi pendedahan tentang penyakit yang sering menjadi stigma dalam masyarakat. 

Pegawai Kolej Aminuddin Baki, Puan Safarina Mat Nawawi berkata, program tersebut dilaksanakan bagi menyahut seruan negara dalam mempromosikan lagi mengenai aspek kesihatan mental yang dilihat agak mundur di negara kita. 

Katanya lagi, program itu juga dilaksanakan untuk jangka masa yang panjang dalam mewujudkan kesedaran tentang pembunuh senyap dalam masyarakat kita. 

Dalam memastikan setiap warganegaranya mula yakin akan wujud kebenaran mengenai penyakit yang sering distigmakan ini, semua pihak seharusnya berganding bahu bersama-sama mewujudkan kesedaran dan menjadikan perbincangan mengenai isu kesihatan mental ini menjadi amalan normal bagi mengelakkan stigma negatif dan salah tanggap masyarakat terhadap pesakit mental.

Semasa dihubungi, Pengarah Program Kembara Kesihatan Mental, saudari Syazalia Sukiman berharap agar program ini disambut baik pelaksanaannya oleh segenap lapisan mahasiwa UPSI serta seluruh mahasiswa di Insitut Pengajian Tinggi yang lain. 

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts