TSUNAMI MELAYU PADA PRN – DR. RAMALAN YUNUS

113
SHARES
366
VIEWS

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.

Kalau berdasarkan kepada pemerhatian saya di sekitar Lembah Klang, kelihatannya akan berlaku Tsunami Melayu pada PRN akan datang ini.

Isu kalimah Allah dan konsert Coldplay sedang membina gelombang Kesatuan Melayu untuk menentang Kerajaan Perpaduan.

Kedua isu ini kelihatannya berjaya mengusik emosi orang Melayu dan mempersatukan mereka untuk menentang Kerajaan Perpaduan. Saya tidak menyalahkan mereka kerana beremosi terhadap dua isu tersebut yang mencabar keimanan dan kesabaran mereka.

Saya sudah mengulas mengenai isu kalimah Allah dan kali ini izinkan saya mengulas isu konsert Coldplay dari kaca mata seorang penganalisa politik dan ekonomi.

Apa kesannya terhadap politik dan ekonomi rakyat dan negara ? Dari segi politik adalah seperti apa yang telah saya catat di atas. Melayu semakin hari semakin bersatu untuk menentang Kerajaan Perpaduan.

Ini membimbangkan saya kerana persatuan tersebut adalah dengan motif yang salah dan mengikuti para pemimpin yang salah. Persatuan tersebut hanya berdasarkan kepada sentimen. Bukan kerana berdasarkan kepada iman dan kepatuhan kepada Allah SWT dan Rasulnya.

Mengenai Konsert Coldplay, apa sumbangan konsert tersebut kepada pembinaan Malaysia Madani dan kepada ekonomi rakyat? Menurut saya, ini sumbangan yang salah kepada pembinaan Malaysia Madani. Malaysia Madani seharusnya mempromosikan budaya Melayu Islam. Bukan budaya barat.

Manakala dari segi ekonomi, ia menggalakkan rakyat untuk membelanjakan wang kepada perkara yang tidak berfaedah. Bukankah pada masa ini sebaiknya rakyat dididik untuk merancang kewangan dengan lebih bijaksana dan untuk membuat pelaburan yang berfaedah untuk masa depan mereka?

Saya juga kurang faham kenapa PMX harus mengalu-alukan kedatangan Coldplay ke Malaysia? Kalau kerana isu alam sekitar dan pemanasan global, orang barat tidak perlu tunjuk pandai kepada kita. Ini kerana isu itu timbul adalah atas kesalahan mereka.

Revolusi industri yang berlaku di Eropah dan Amerika yang telah mencemarkan alam sekitar dan menyebabkan pemanasan global. Kita ini hanya menjadi mangsa kepada keadaan dan persekitaran yang mereka cipta.

Jadi saya memang kurang faham dengan tindakan kerajaan terhadap dua isu tersebut. Apapun itu tidak mengubah sokongan saya kepada Kerajaan Perpaduan.

Ini kerana Kerajaan Perpaduan wujud atas titah dan perkenan YDP Agong dan Majlis Raja-raja Melayu.

Sepertimana para Malaikat, mereka tahu bahawa manusia hanya akan melakukan kerosakan di atas muka bumi. Namun mereka tetap sujud kepada bapa segala manusia kerana patuh dengan perintah dari Allah SWT.

Bukan kerana manusia itu sendiri.

Dato’ Dr Ramalan Yunus

Penganalisis politik & ekonomi bebas

19 Mei 2023

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts